TikTok: zo proberen ze jou, beste ouders, te verleiden.

Wat ons is opgevallen in 2020 (4/4)

In 2019 moesten we op elke lezing nog uitleggen wat TikTok was. In 2020 bleek het platform zo ingeburgerd dat het geen uitleg meer hoefde. Hoewel TikTok aanvankelijk dat platform was waar vooral jonge kinderen hun danspasjes toonden, gingen in de loop van 2020 ook het overgrote deel van de tieners en twintigers overstag.


De volgende groep die TikTok nu voor zich probeert te winnen zijn de 30-plussers of Generation X (geboren voor 1989). Het platform lijkt wel een charmeoffensief begonnen naar de mama's en papa's die met veel argwaan naar het platform kijken waar hun kinderen urenlang heel 'snackable' content consumeren.


Om die zieltjes te winnen doen ze beroep op het wondermiddel 'nostalgie'. Jeugdhelden uit de eighties en seventies als John Lennon, Prince en David Bowie krijgen hun eigen officiële account op het platform. Video's met muziek van Fleetwood Mac gaan zelf viraal. en brachten ouders en hun tieners misschien wel dichter bij elkaar.


(lees verder onder de video)


Of het zal helpen om Generation X massaal overstag te laten gaan is nog niet duidelijk. Maar we zijn er zeker van dat heel wat mama's en papa's een meer positieve vibe zullen voelen bij de vluchtige content van TikTok als ze de helden uit hun jeugd terug horen. Het is geen garantie op succes, maar het is in elk geval wel een lovenswaardige poging van TikTok om de aversie van heel wat ouders te verzachten.



Zin in nog meer nostalgie?

Ook deze twee artiesten kregen eerder een officiële account op TikTok;

Queen en George Michael