Onze maatschappij heeft zijn YouTubers liever té commercieel... dan eerlijk, maar grofgebekt.

Bijgewerkt op: jan 7

Wat ons is opgevallen in 2020 (1/4)

YouTubers Acid en CEMI domineerden in 2020 het nieuws. We herinneren ons nog de tranen van Céline na de k**ker-uitspraak van Acid. Sindsdien kijkt de pers met een vergrootglas naar het kanaal van enfant-terrible Acid. Na elke stoute opmerking of elke gewaagde video wordt de anti-held aan de schandpaal genageld.



Hij had nochtans gelijk toen hij zich deze zomer brutaal maar bijzonder kritisch uitliet over de content van het ‘gouden YouTube-koppel’ CEMI. Hun video’s zitten boordevol verdoken reclame voor bv. frisdrank, snoep, kledij, ... en laat dat nu net een inbreuk zijn tegen de YouTuberegels én onze eigen federale regelgeving. Toch bleven Céline en Michiel in dit hele verhaal "de goeie" en werd Acid consequent afgeschilderd als de bad guy in deze clash tussen Vlaanderens populairste YouTubers.


Maar blijkbaar vinden we het als maatschappij erger als iemand eerlijk maar grofgebekt is, dan dat onze kinderen commerciële rommel te zien krijgen.

JA, we zijn akkoord met de uitspraak dat Acid af en toe de grens van het fatsoen opzoekt. Maar dat maakt hem ook net zo aantrekkelijk voor jongeren. Zijn ‘bad-attitude’ geeft hem de credibiliteit om af en toe ook eens een moeilijker en gevoelig thema aan te snijden.

Na de dood van YouTuber Kastiop maakte hij een zeer oprechte video over mentaal welzijn en hoe belangrijk is het is om over je problemen te leren praten. Zo'n video heeft meer impact dan gelijk welke overheidscampagne rond mentaal welzijn!


Waarom doet hij dan niet meer van dat missionariswerk? Dat doet hij wél, maar dan steeds op zijn eigen brutale manier. Zo maakte hij dit jaar onder andere een video over de ridiculiteit van de samenzweringstheorieën die de Nederlandse YouTubester Famke Louise en anderen verkondigen. In weer een andere video waarschuwt hij voor oplichterij waarbij bekende Nederlandse YouTubers betrokken zijn. In nog een andere video zet hij jongeren aan om nét iets meer hun smartphone aan de kant te leggen en te genieten van het echte leven. Natuurlijk is niet elke video van Acid even educatief verantwoord en maar goed ook... Dat zou bijzonder slecht zijn voor de credibiliteit van deze jeugdheld. Laat Acid nu maar die eerlijke, oprechte, maar brutale puber zijn, die zijn superkracht af en toe inzet voor de goeie zaak.


Ondanks alles was 2020 toch een goed jaar voor Acid. Het aantal abonnees op zijn YouTubekanaal ging stijl de lucht in, net als zijn bekendheid bij het grote publiek.

HLN plaatste hem zelf op de 28ste plaats in hun lijstje van de belangrijkste Belgen van 2020 en Jonas Van Geel imiteerde hem meermaals in het populaire VTM-programma ‘Rip 2020’.




104 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Welkom Davy!