Ook 13 jarigen kijken nog wel eens naar Peppa Pig, zeker in Corona-times!

Bijgewerkt: apr 29

Deze blogpost is een samenwerking tussen digisaurus en mediapedagoog

De vaders van Digisaurus en Mediapedagoog nodigden bij het begin van de paasvakantie enkele ouders uit om hun ervaringen te delen over ‘schermtijd’.

De centrale vraag in dit digitale uurtje was:'trek jij deze paasvakantie je jokerkaart en geef je je kinderen even alle schermtijd die ze willen óf ben je op zoek naar alternatieven en hoe hoop jij de juiste schermtijd-balans te vinden?'

Want waar het huiswerk in de drie weken vóór deze vreemde vakantieperiode in veel gezinnen zorgde voor de nodige structuur (en soms ook spanning), zal dit er twee weken niet zijn. Zullen schermpjes deze tijd nu innemen? Het werd een boeiende babbel met ouders van zowel kleuters, scholieren als tieners. Iedereen was bijzonder open en constructief over zijn ‘schermtijd-zorgen’ en ‘schermtijd-tips’ hoewel één ouder toch bleek wegtrok toen een andere zei… ‘Goh, ook 13-jarigen kijken nog naar Peppa Pig’


Wat onthouden we uit deze babbel?

  1. Niet elke schermtijd is dezelfde. Vergis je niet, hoewel elke schermtijd er van op een afstand zowat hetzelfde uitziet (met uitzondering van TikTok 😃) , kan je deze niet allemaal over dezelfde kam scheren. Er is schermtijd die louter dient voor ontspanning (zoals Netflix, gamen,...) voor sociaal contact (communicatie met grootouders, vrienden,...), om te leren (schoolwerk, informatie opzoeken, tutorials op YouTube bekijken,...), om te creëren (filmen, fotografie, programmeren,...), enz. Het is belangrijk om te weten waar je kinderen hun schermpjes allemaal voor gebruiken. Je zal merken dat ze hun schermtijd voor heel wat verschillende doeleinden inzetten en dat het niet alleen maar doelloos gescroll is.

  2. Tieners missen hun vrienden! Deze lockdown is voor tieners bikkelhard. Waar ze hun vrienden in pré-coronatijd bijna elke dag dicht bij hen hadden, worden deze real-life momenten nu herleid tot het absolute minimum. Natuurlijk gaan ze op zoek naar oplossingen om dit gemis op te vangen en dan biedt urenlang chatten of videobellen een uitkomst. Besef dus dat ze op dat moment die tijd met hun belangrijkste peers, hun ‘real-life-vrienden-tijd’ aan het compenseren zijn. Wij zouden vroeger brieven geschreven hebben of urenlang de familietelefoon opgeëist hebben.

  3. Het is niet vreemd dat kinderen schermtijd als eerst oplossing tegen verveling zien. Je kan het kinderen niet kwalijk nemen dat ze zich tijdens deze corona-crisis af en toe vervelen. Het is ook niet vreemd dat ze op dat moment teruggrijpen naar ‘gemakkelijke’ en ‘vertrouwde’ activiteiten als gamen of snelle filmpjes bekijken die voor hen een garantie op plezier zijn. Maar als ouder zie je het misschien graag anders en hoop je dat je kinderen iets 'zinvol' zullen doen. Dat zal jammer genoeg ook van jou als ouder wel wat inspanning vragen. Kinderen hebben geen idee welke andere activiteiten hen hetzelfde plezier garanderen. Bovendien is er bij nieuwe activiteiten altijd het risico dat dit extra (leer-)inspanning vraagt en/of toch niet instant hetzelfde plezier oplevert. En geef toe… dat klinkt écht niet aantrekkelijk! De kans op weerstand bij nieuwe onbekende activiteiten is dus niet abnormaal, …en de zoektocht naar alternatieven kan wel even duren.

  4. Focus je op de schermvrije tijd ipv op de schermtijd. Een frustratie van heel wat ouders is dat schermtijd interactie binnen het gezin moeilijker maakt. De eerste reflex is dan om deze schermtijd te beperken. Maar door je niet louter te focussen op die schermtijd, maar wel op de schermvrije tijd en hoe je deze zo zinvol mogelijk kan invullen, creëer je ook positieve momenten als gezin. Met wat geluk doet dit je kinderen wel verlangen naar nóg meer schermvrije momenten!

  5. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje.... Ook wij als ouders grijpen op dit moment misschien wel nét iets meer dan anders naar een schermpje. Door al dat thuiswerk Zoomen en Teamen we de hele dag door (en daar krijgen wij ook een vierkant hoofd van). We grijpen naar de telefoon als we ons vervelen, we e-peritieven en volgen onze vertrouwde nieuwssites met net iets meer aandacht dan anders. Laat je kind voelen dat je heel goed beseft dat dit voor hem of haar een moeilijke periode is. Maar dit ook geldt voor jou. Uitzonderlijke tijden vragen dan ook uitzonderlijke maatregelen… dat betekent inderdaad misschien meer schermtijd dan anders. Maar biedt iedereen ook het perspectief dat jullie deze maatregelen op termijn weer af zullen bouwen. In elk geval zijn we tijdens deze coronacrisis maar wat blij met onze stabiele en betrouwbare internetverbinding. Internet is op een vreemde manier een net iets betere vriend geworden dan vóór deze crisis. En... er komt een dag, dan keren we weer (een beetje) terug naar ons oude normaal. Want, alles komt goed!

88 keer bekeken