top of page

Wat adviseert de Hoge Gezondheidsraad nu eigenlijk over jongeren, schermen en schermtijd?

Of je leefde de voorbije maanden onder een steen, of je was gewoon even offline (en geef toe: dat is soms best zalig). Maar dan heb je vast gemist dat er in Vlaanderen een stevig debat woedt over jongeren, schermtijd en sociale media. Eerst was er het smartphoneverbod op school, nu draait alles om de vraag: wat doet dat ā€œschermgedoeā€ en sociale media nu Ć©cht met onze jongeren?


Vandaag verscheen het adviesrapport van de Hoge Gezondheidsraad (HGR). Een flink aantal experten en verenigingen boog zich over de kwestie, op vraag van de federale minister van Volksgezondheid. Het rapport zoekt naar wetenschappelijke argumenten voor (of tegen) strengere leeftijdsgrenzen voor sociale media en schermgebruik bij jonge kinderen. Je kan het rapport trouwens hier nalezen, maar wij vatten het graag voor je samen, met een Digisaurus-bril op.


ree

Meer dan schermtijd alleen

Wat ons meteen opvalt? Het rapport kijkt verder dan alleen maar ā€˜hoeveel minuten per dag’. Niet verrassend, en wij sluiten ons daar graag bij aan. Want digitale media zijn niet per definitie slecht of goed. Het draait om de context, de inhoud Ć©n de manier waarop je ermee omgaat. Enkele aanbevelingen uit het advies:Ā 


  • Voor de allerkleinsten: Vermijd schermgebruik voor de leeftijd van 24 maanden, en introduceer het daarna geleidelijk aan, met duidelijke regels over inhoud en duur.

  • Samen beleven = samen groeien: Media samen ontdekken is altijd een meerwaarde. Zeker bij jonge kinderen. Kijk, speel en praat mee, zo maak je van schermtijd ook echt ā€˜samen-tijd’.

  • Regels brengen rust: Structuur in het mediagebruik helpt. De leeftijdsgrens van 13 jaar voor sociale media? Die blijft belangrijk. Lukt het niet om die grens te respecteren? Zie het dan als een pedagogische uitdaging, niet als een mislukking. Begrijp ook dat dan onze rol als ouders Ć©xtra belangrijk is. En als we bewust buiten de leeftijdsadviezen stappen, vraagt dat simpelweg een nog sterkere, meer waakzame begeleiding.

  • Actief vs. passief: Actief mediagebruik (zelf creĆ«ren, samen spelen, iets leren) is altijd beter dan passief consumeren. Dat geldt voor alle leeftijden, ook voor ons dus.

  • Ouders blijven opvoeders: Ook oudere kinderen hebben nood aan begeleiding. Regels worden stilaan afspraken, maar je rol als ouder blijft belangrijk – tot ver voorbij hun tienerjaren (ja, echt waar).Ā 


Mediaopvoeding: een marathon, geen sprint


Bij Digisaurus geloven we dat mediaopvoeding een blijvende opdracht is. Niet om te ā€˜zagen’, maar om je kinderen te helpen groeien tot kritische, bewuste mediagebruikers. En ja, dat vraagt tijd, geduld en soms wat creativiteit.


Onze inzichten leest u in onze blogs en ontdekt u in onze lezingen en interactieve sessies met ouders, opvoeders én jongeren. Bent u op zoek naar praktische handvatten en heldere inzichten? Vraag ons gerust om dit adviesrapport te komen toelichten. Wij vertalen alles meteen heel toepasbaar voor gezinnen met kinderen van alle leeftijden, compleet met concrete methodieken en heldere inzichten. .


Samen maken we van schermtijd een positieve ervaring. Want uiteindelijk draait het niet om het scherm, maar om de mensen erachter.

Ā 
Ā 
Ā 

Opmerkingen


bottom of page